Food Industry Economics

ISSN-print: 2411-4111
ISSN-online: 2312-847X
ISO: 26324:2012
Архiви

Методологія формування фінансової стратегії підприємства на основі аналізу існуючих моделей

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

O. Kalaman
http://orcid.org/0000-0001-5586-7654
O. Purtskhvanidze
http://orcid.org/0000-0002-3111-7274
Yu. Levchuk
http://orcid.org/0000-0001-7417-2866

Анотація

В статті докладно проаналізовані базові існуючі методологічні підходи до моделювання фінан-
сової стратегії підприємства. Загальновідомими та затребуваними сьогодні діючими підприємствами
вважають модель Du Pont, концепцію «темпів сталого приросту» від BCG, стратегічну матрицю
ADL/LC, модель Франшона-Романе. Зазначено, що першою була розроблена модель Du Pont, що в
основі якої модифікований факторний аналіз в напрямі ключових звітних показників. Виявлено, що її
застосовують як оперативний інструмент для контролю стійкості досліджуваного підприємства. Під час
дослідження виявлені недоліки, які полягають у ігноруванні галузевої та індивідуальної специфіки до-
сліджуваного підприємства, його стадії життєвого циклу і динамізму оточуючих факторів. Зазначено,
що методологія «темпів сталого приросту» давно розроблена і успішно апробована при формуванні
фінансової стратегії. Її основна ідея полягає в моделюванні можливих темпів зростання господарської
діяльності підприємства при умові збереження фінансової стійкості. Наведено, що Т.В. Геніберг, Н.А.
Іванова, О.В. Полякова запропоновали комбінований підхід, заснований на поєднанні моделі Du Pont і
методології «темпів сталого приросту». Виявлено, що достатньо популярною є матрична модель Фра-
ншона-Романе. Зазначені її переваги та недоліки для реалізації у практиці господарювання. В статті
зазначено, що М. Л. Дорофеєв в певній мірі вдосконалив методику Франшона-Романе. Він пропонує
тримірну систему оцінки фінансових рішень досліджуваного підприємства та вводить комплексний по-
казник ПРОК як змінну складову рейтингової матриці. Проте і у цій матриці не всі базові недоліки були
подолані. Відмічене, що однією з найбільш популярних і застосовуваних для методологічного вдоско-
налення формування фінансової стратегії досліджуваного підприємства є модель ADL/LC А.Д. Літтла.
Зауважено, що методика ADL/LC має також певні недоліки, хоча її конкретний цільових показник є
більш конкретним. Тому, засновуючись на ADL/LC щодо стратегічних позицій досліджуваного підпри-
ємства в певних галузях поетапно створюється фінансова стратегії. Як результат проведеного дослі-
дження була запропонована схема формування фінансової стратегії виноробного підприємства за
вдосконаленою методикою. Вона лягла в основу формалізації вимог до фінансової стратегії винороб-
них підприємства та представленню етапів формування щодо неї.

Ключові слова:
стратегія, фінансова стратегія, функціонування підприємства, фінансові ресурси, методологія стратегічного моделювання, матриця фінансових стратегій

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Як цитувати
Kalaman, O., Purtskhvanidze, O., & Levchuk, Y. (2020). Методологія формування фінансової стратегії підприємства на основі аналізу існуючих моделей. Food Industry Economics, 12(3). https://doi.org/10.15673/fie.v12i3.1814
Розділ
Теоретичні та практичні аспекти менеджменту
Біографії авторів

O. Kalaman, Odessa National Academy of Food Technologies Kanatna str., 1 1 2, Odesa, Ukraine, 65039

Ph. D., Associate Professor
Department of Management and Logistics

O. Purtskhvanidze, Odessa National Academy of Food Technologies Kanatna str., 1 1 2, Odesa, Ukraine, 65039

Ph. D., Associate Professor
Department of Management and Logistics

Yu. Levchuk, Odessa National Academy of Food Technologies Kanatna str., 1 1 2, Odesa, Ukraine, 65039

Assistant
Department of Management and Logistics

Посилання

1. Bondarenko, M. D. (2014). Osoblyvist vykorystannia modeli DuPont pry analizi protsesu formuvannia rentabelnosti bankiv. Statystyka ta ekonomika, (4), 25-29.
2. Ivashkivsku, I. V., & Zhyvotova, O. L. (2009). Indeks stiikosti zrostannia: empirychna aprobatsiia. Visnyk
SPbU, (4), 3-29.
3. Heniberh, T. V., Ivanova, N. A., & Poliakova, O. V. (2009). Sutnist ta metodychni osnovy rozrobky finansovoi stratehii firmy. Naukovi zapysky NHUEU, (4). Retrieved July 22, 2020, from
https://nsuem.ru/science/publications/science_notes/2009_4/3.pdf
4. Sanina, N. V., & Khurchak, Yu. S. (201 5). Formuvannia bezpechnoi finansovoi stratehii rozvytku komertsiinoi orhanizatsii. Visnyk VDAU, (4 (47)), 260-262.
5. Vorobiov, A. V., & Leontiev, V. Ye. Analiz vitchyznianykh metodolohichnykh pidkhodiv do rozrobky finansovoi stratehii pidpryiemstva, yaki peredbachaiut pobudovu finansovykh matryts. Suchasni tekhnolohii upravlinnia,
(3 (39)). Retrieved July 22, 2020, from https://cyberleninka.ru/article/n/analiz-otechestvennyh-metodologicheskihpodhodov-k-razrabotke-finansovoy-strategii-predpriyatiya-predpolagayuschih-postroenie/viewer
6. Dorofeiev, M. L. (2010). Matrychni metody upravlinnia korporatyvnymy finansamy [dissertation of kand.
ekon. nauk: 08.00.10, 08.00.13]. Moscow: REA im. H. V. Plekhanova.
7. Vorobiov, A. V. (2011). Vitchyzniani metodolohichni pidkhody do rozrobky finansovoi stratehii pidpryiemstva (henezys i analiz). Finansy i kredyt, (16 (448)), 20-27.
8. Yefremov, V. S. (1998). Stratehiia biznesu. Kontseptsii ta metody planuvannia. Moscow: «Fynpres».
9. Kalaman O., Savenko I., & Dolynska O. (2019). Conceptual positions of enterprise strategy functioning.
Food Industry Economics, 11(3), 50-58. doi: 10.15673/fie.v11i3.1461
10. Kalaman, O. B. (2020). Osnovni skladovi kontseptsii upravlinnia efektyvnistiu diialnosti pidpryiemstva.
Biznes, innovatsii, menedzhment: problemy ta perspektyvy. Zb. tez dop. I Mizhnarod. nauk. -prakt. konf., Kyiv: KPI im.
Ihoria Sikorskoho, Vyd-vo «Politekhnika», 44-45.