Grain Products and Mixed Fodder’s

ISSN-print: 2313-478X
ISSN-online: 2411-3921
ISO: 26324:2012
Архiви

ДОСЛІДЖЕННЯ ЕФЕКТИВНОСТІ РОБОТИ ЛІНІЇ ПРИЙМАННЯ ЗЕРНА З АВТОТРАНСПОРТУ НА ЗАГОТІВЕЛЬНО-ВИРОБНИЧОМУ ЕЛЕВАТОРІ

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

G. Stankevych
A. Kats
O. Bondar

Анотація

Наведено результати дослідження характеристик технологічної лінії приймання зерна з автотранспорту на заготівельно-виробничому елеваторі ТОВ «Сільськогосподарське підприємство «Весна 21». У процесі досліджень визначено кількісно-якісний склад, обсяги та тривалість періодів заготівель ранніх і пізніх культур, кількісно-якісний склад та характеристики автомобільного транспорту, що доставляє зерно на підприємство; максимально інтенсивне надходження ранніх і пізніх культур, а також фактичні коефіцієнти добової нерівномірності їх надходження автомобільним транспортом. Показано, що підприємство у 2017–2019 рр. традиційно надходили такі ранні культури, як пшениця 2–6 класів і ріпак вищого та 1-го класу. Пізні культури були представлені кукурудзою (3 клас і некласна) та соєю (нестандартна і екструдована). Обсяги заготівель основних культур кукурудзи та пшениці за вказаними роками співвідносились відповідно як (%) 49,2:41,2; 60,1:24,9 та 66,1:17,1, що свідчить про тенденцією суттєвого збільшення обсягів надходження пізніх культур, особливо зерна кукурудзи. Співвідношення між ранніми та пізніми культурами за 2017–2019 роками склало відповідно (%) 45:55, 24:76 та 20:80.
Помісячне надходження зерна на елеватор було досить нерівномірним. Більше всього зерна надходило з липня по грудень, коли збігаються періоди заготівель ранніх та пізніх культур, і особливо в осінні місяці, у вересні, жовтні та листопаді, до 32,9 %, найменше — у період міжсезоння з січня по червень, до 12,3 %. Однаково багато зерна у відсотковому відношенні надійшло у листопаді 2017 р. та жовтні 2018 р. — по 32,9 %.
Аналіз кількісно-якісного складу автомашин, що доставляли зерно на заготівельно-виробничий елеватор у 2017-2019 рр. показав, що вантажопідйомність автомашин коливалась в межах 3…51 тонн. У 2017 р. 80,9 % всього зерна, що надійшло на підприємство, було доставлено 2771 автомашинами вантажопідйомністю 20…40 т, які склали 82,4 % від їх річної кількості. У 2018 р. ці показники були такими — 87,2 % зерна доставили 84,5 % автомашин тієї ж вантажопідйомності, а у 2019 р. — 93,4 % зерна було доставлено 93,0 % таких же автомашин. У досліджені роки спостерігалась тенденція збільшення частки більш вантажопідйомних автомобілів (35…40 т). Однак, кількість автомобілів вантажопідйомністю понад 40 т, які доставляли значні обсяги зерна, суттєво зменшилась, що пов’язане з законодавчим обмеження ваги автотранспорту. Оптимальною вантажопідйомністю за співвідношенням «маса доставленого зерна : кількість автомобілів» з урахуванням законодавчих обмежень, можна рекомендувати 35…40 тонн.
Основні характеристики надходження зерна ранніх і пізніх культур на заготівельно-виробничий елеватор відповідно за 2017–2018 роками склали такі значення: тривалість надходження ранніх культур, діб — 126, 119 та 97, пізніх — 142, 145 та 240; заготівельний період ранніх культур, доби — 73, 88 та 68, пізніх культур — 86, 78 та 57; максимально інтенсивне надходження ранніх культур, т/добу — 8378, 596 та 1428, пізніх культур 1966, 1576 та 1909; фактичні коефіцієнти нерівномірності надходження зерна автотранспортом ранніх культур — 6,3; 2,2 та 3,6, пізніх — 2,5, 2,4 та 2,9, що перевищує нормативні значення 1,6 та повинно враховуватись при удосконаленні роботи лінії приймання зерна.

Ключові слова:
заготівельно-виробничий елеватор, зернові та олійні культури, лінія приймання зерна автот- ранспортом, коефіцієнти нерівномірності

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Як цитувати
Stankevych, G., Kats, A., & Bondar, O. (2021). ДОСЛІДЖЕННЯ ЕФЕКТИВНОСТІ РОБОТИ ЛІНІЇ ПРИЙМАННЯ ЗЕРНА З АВТОТРАНСПОРТУ НА ЗАГОТІВЕЛЬНО-ВИРОБНИЧОМУ ЕЛЕВАТОРІ. Grain Products and Mixed Fodder’s, 21(2). https://doi.org/10.15673/gpmf.v21i2.2185
Розділ
ЗЕРНО: ТЕХНОЛОГІЯ ТА ЯКІСТЬ

Посилання

1. U nas 52 miliony: shcho ochikuvatyme zernovu torhivliu Ukrainy v 2019 rotsi. / URL : http://uga.ua/ru/news/u-nas-52-milliona-chto-ozhidat-zernovuyu-torgovlyu-ukrainy-v-2019-godu/ (data zvernennia: 8.09.2020).
2. Voblykov E.M. Zernokhranylyshcha y tekhnolohyy elevatornoi promyshlennosty: ucheb. posobye. SPb.: Lan, 2005.208 s.
3. 3-Grain Transport: Modal Trends and Infrastructure Implications. URL : https://nationalaglawcenter.org/wpcontent/uploads/assets/crs/RL32720.pdf. (дата звернення: 8.09.2020).
4. Kotenko V.I. Osoblyvosti formuvannia popytu u modeliuvanni lantsiuhiv postavok zernovykh kultur. // Suchasnitekhnolohii v mashynobuduvannia ta transporti. 2020, № 2 (15). S. 35-40.
5. Strakhova T.V., Borta A.V., Stankevych H.M. Metodychni vkazivky do vykonannia laboratornykh robit z kursu«Naukovo-doslidna robota studentiv» na pidpryiemstvakh elevatornoi promyslovosti: zi spets. 181 «Khar-chovitekhnolohii», haluzi znan 18 «Vyrobnytstvo ta tekhnolohii», stupin «bakalavr» den. ta zaoch. form navchannia /Vidp. za vyp. H.M. Stankevych; Kaf. tekhnolohii zberihannia zerna. Odesa: ONAKhT, 2019. 50 s.
6. Anisimova L.V., Polzunova I.I. Proektirovanie elevatorov: Uchebnoe posobie. Barnaul: Izd-vo AltGTU, 2004. 167 s.
7. Ne bilshe 40: yak vplyne na ahrariiv obmezhennia vahy avtotransportu. URL:https://agravery.com/uk/posts/show/ne-bilse-40-ak-vpline-na-agrariiv-obmezenna-vagi-avtotransportu (datazvernennia: 8.09.2020).
8. Vidomchi normy tekhnolohichnoho proektuvannia khlibopryimalnykh pidpryiemstv ta elevatoriv VNTP - OHIP-46-28-96. Kharkiv, 1995.